Yrityksen nimi – 10 vinkkiä aloittavalle yrittäjälle

Yrityksen nimi – 10 vinkkiä aloittavalle yrittäjälle

Yrityksen nimen valitseminen on operaatio, joka jakaa aloittavat yrittäjät kahtia. Monilla on yrityksen nimi kirkkaana mielessä jo kuukausia ennen osakeyhtiön tai toiminimen perustamisilmoituksen täyttämistä, mutta toisille hyvän nimen keksiminen tuottaa lähes ylitsepääsemätöntä tuskaa.

Valinnan kanssa ei kannata hutiloida, sillä parhaimmillaan nimi toimii yrityksellesi samaan aikaan käyntikorttina ja markkinoijana. Usein nimi on ensimmäinen asia, joka luo potentiaalisille asiakkaille mielikuvia yrityksesi toiminnasta.

Miten sitten syntyy hyvä nimi yritykselle?

Tähän kirjoitukseen olemme koonneet kymmenen vinkkiä ja muistisääntöä, jotka yrityksen nimen kehittelyssä ja valinnassa kannattaa ottaa huomioon.

Listauksen jälkeen katsahdamme vielä lyhyesti siihen, miten toiminimilaki ja Patentti- ja rekisterihallituksen (PRH) nimiohjeet rajaavat luovuuttasi yrityksen nimen valinnassa.

Yrityksen nimeäminen on siis oikeastaan kaksivaiheinen toimenpide. Ensin sinun pitäisi kehitellä oivaltava nimi ja sitten vielä varmistua siitä, että nimi on vapaana ja kelpaa itsesi lisäksi myös PRH:n tiukalle raadille.

Jos nimen keksiminen aiheuttaa harmaita hiuksia, laita mietintähousut jalkaan ja lähde liikkeelle vaikkapa näistä:

1. Tutki muiden niminikkareiden aikaansaannoksia

Suomessa perustetaan vuosittain noin 30 000 uutta yritystä, joista jokaisella on oma yksilöllinen nimensä. Muun muassa Taloussanomat pitää verkkosivuillaan ajantasaista uusien rekisteröityjen yritysten listaa, jota vilkaisemalla saat käsityksen siitä, millaisia nimiä yrittäjät ovat viime aikoina keksineet.

Kuten huomaat, iso osa uusien yritysten nimistä on hyvin yksinkertaisia ja ne saattavat sisältää vain yrityksen toimialan sekä yrittäjän nimen.

Tämä on turvallinen ja usein täysin riittävä ratkaisu varsinkin yksin- ja pienyrittäjille, joiden liiketoiminta on verrattain pientä ja toimialue tarkasti rajattu.

Paljon luovempiakin vaihtoehtoja on silti olemassa. Tätä kirjoitettaessa uusien yritysten nimilistalta löytyy muun muassa:

  • vieraskielisiä nimiä,
  • slangisanoja tai sanaleikkejä sisältäviä nimiä,
  • abstrakteja nimiä, joista ei voi päätellä yrityksen toimialaa,
  • huumoria sisältäviä nimiä sekä
  • nimiä, jotka saavat merkityksen vasta, kun kirjaimet lukee väärinpäin.

Erilaisia nimeämisvaihtoehtoja siis riittää, eikä yhtä oikeaa ole olemassa.

2. Muistettavuus – ”Mikä sen firman nimi nyt olikaan?”

Jos avasit ykköskohdassa mainitun uusien yritysten nimilistan, mieti nyt, jäikö joku nimistä sinulle positiivisella tavalla mieleen ja miksi. Muistaisitko nimen vielä huomenna, jos joku kysyisi sinulta asiasta?

Muistettavuus on yksi tärkeimpiä hyvän yritysnimen ominaisuuksia. Tutkimusten mukaan ihmisille jäävät parhaiten mieleen nimet, jotka herättävät mielikuvia mutta ovat samalla tarpeeksi lyhyitä, yksinkertaisia ja helposti lausuttavissa.

Hyvä yrityksen nimi on myös olla helppo kirjoittaa, koska osoitteita ja yhteystietoja etsitään useimmiten Googlesta. Vierasperäiset kirjaimet ja kirjainyhdistelmät saattavat hankaloittaa yrityksen löytämistä.

Panimoyhtiö Sinebrychoff on niin tunnettu, että löydät sen Googlesta väärällä kirjoitusasullakin, mutta pienemmän yrityksen kohdalla tilanne on aivan toinen.

Kun sinulla on mielessäsi muutama hyvä nimi-idea, voit lausua ne ääneen kavereillesi. Kysy viikon kuluttua, muistavatko he niistä ainuttakaan. Jos eivät, hajamielisillä kavereillasi on joko huono muisti tai nimi-ideasi eivät olleet kovin sykähdyttäviä.

3. Abstrakti nimi vai vihje toimialasta?

Läheskään aina yrityksen nimestä ei pysty päättelemään mitään sen liiketoiminnasta. Usein vihje tai suora maininta toimialasta kuitenkin lisää nimen muistettavuutta.

Monet yritysten nimet ovat yhdistelmiä tai muunnoksia, joiden kantasanana tai yhtenä osana toimii yrityksen toimiala. Tällöin nimi voi olla osittain tai täysin keksitty sana, joka kuitenkin kertoo jotain yrityksen liiketoiminnan luonteesta.

Jo pelkästään suomalaisten pörssiyhtiöiden listaa vilkaisemalla tällaisia nimiä löytyy roppakaupalla, esimerkkeinä muun muassa Glaston, Teleste ja Ramirent.

Ainakaan suomalaiseen kielikorvaan ne eivät yksittäisinä, kokonaisina sanoina tarkoita mitään. Silti niistä saa heti vihjeen siitä, millä alalla yritys toimii.

Muistettavuuden lisäksi sanakikkailun etu on myös se, että mitä keksinnöllisempi ja omaperäisempi yrityksen nimi on, sitä voimakkaamman nimisuojan se saa.

Jotkut yritykset ovat myös liittäneet nimensä osaksi firman toimialan kokonaisena sanana. Tällöin osana nimeä voi olla esimerkiksi sana konevuokraus, autopesu, digimarkkinointi ja niin edespäin.

Hakukonenäkyvyyden kannalta tämä voi olla varsin toimiva ratkaisu, vaikkakaan mikään yritys ei pelkästään nimensä takia nouse ilmaisten hakutulosten kärkipaikoille.

4. Verkkonäkyvyys haltuun

Hyvä nimi-idea muuttuu nopeasti huonoksi, jos nimen sisältävät verkkotunnukset eli domainit on jo ehditty varata. Varmista siis, että ainakin yrityksesi nimen sisältävä .fi-loppuinen verkkotunnus on vapaana.

Monet kasvuun tähtäävät yritykset varaavat samalla myös .com- ja .net-loppuiset domainit, mutta pienyrittäjälle tämä ei tietysti ole mitenkään välttämätöntä.

Domainin varaamisessa on sekin etu, että saat käyttöösi sähköpostiosoitteen, jonka loppuosa on yrityksesinimi.fi.

Pienyrittäjänkin on huomattavasti mukavampi (ja uskottavampi) lähetellä työsähköposteja tällaisesta osoitteesta verrattuna hotmaileihin ja luukku.comeihin.

Myös sosiaalisen median palvelut on syytä kahlata ainakin pintapuolisesti läpi. Löytyykö yritykselle tarpeellisista some-kanavista vapaita tunnuksia yrityksen nimellä tai sen helposti muistettavalla muunnoksella?

Varmuuden vuoksi kannattaa vielä lopuksi syöttää nimi-ideat Googleen. Vaikka nimi ei olisikaan käytössä minkään yrityksen nimenä, se saattaa olla muussa käytössä tai tarkoittaa jotain aivan muuta kuin ensin kuvittelit.

5. Missä yrityksesi menee viiden vuoden päästä?

Yrityksen kotikaupungin tai -kunnan sisällyttäminen nimeen on hyvin yleinen ratkaisu. Tämä toimii kuitenkin yleensä parhaiten silloin, kun yrittäminen todellakin on paikallista ja suuri osa liiketoiminnasta tapahtuu rajatulla maantieteellisellä alueella.

Jos toimintaa on tarkoitus laajentaa tai liiketoiminta lähteekin yllättäen uusille urille, liian paikalliselta kuulostava nimi ei enää välttämättä kuulosta hyvältä.

Yrityksen nimi kannattaakin valita niin, että se maistuu suussa makealle vielä viiden vuoden päästä.

Mikäli nimeen haluaa ottaa paikallista värinää, siihen voi tarvittaessa sisällyttää vain osan kotikaupungin nimestä.

Suomesta löytyy kasamäärin esimerkiksi Tam-alkuisia yrityksiä, joiden nimessä ei kuitenkaan mainita Tamperetta kokonaisena sanana.

(Hel-alun käyttöä kannattaa puolestaan miettiä hetki pidempään ainakin joillain toimialoilla – varsinkin jos tarkoitus on myydä myös ulkomaille.)

Verkkokauppojen aikakaudella ulkomaanmyynti on kuitenkin arkea myös monille lilliputtiyrityksille. Tällöin on syytä selvittää sekin, tarkoittaako oman yrityksen nimi jollain vieraalla valtakielellä jotain aivan muuta.

Liian ryppyotsaisesti asiaan ei silti kannata suhtautua. Jos pienyrityksesi nimi tarkoittaakin kataloniaksi paikallista madotuslääkettä, mitä sitten?

6. Kohderyhmä – mitä mielikuvia yrityksen nimi herättää?

Kaikilla yrityksillä on omat asiakaskohderyhmänsä, joiden mukaan nimi-ideoita ja niiden herättämiä mielikuvia kannattaa pohtia.

Lievästi yleistäen voisi sanoa, että teinit, lapsiperheet ja vanhusväestö ovat keskenään hyvin erilaisia asiakasryhmiä.

Joillain toimialoilla raflaava ja jopa ärsytystä herättävä nimi voi toimia vallan mainiosti. Eri asiayhteydessä sama nimi saattaa puolestaan vain närkästyttää ja karkottaa potentiaaliset asiakkaat.

Nimi ei ole pelkästään nimi, vaan se viestii samalla yrityksesi arvoista, uskottavuudesta ja toimintakulttuurista.

Mieti siis, millainen ihminen keskivertoasiakkaasi on ja millaisia mielikuvia nimi-ideasi hänen päässään saattaa herättää.

7. Sanaleikit ja muunnokset – oivaltavaa vai ärsyttävää?

Erilaisia sanaleikkejä, -muunnoksia ja -yhdistelmiä hyödynnetään usein yritysten nimiä kehiteltäessä.

Usein tämä tarkoittaa esimerkiksi:

  • eri kielten sanojen yhdistelmiä tai käännössanoja (esimerkiksi englanti, espanja, latina, kreikka ja esperanto ovat suosittuja),
  • murresanoja ja niin sanottuja wanhan kansan sanoja,
  • anagrammeja,
  • kansantarustoon perustuvia tai sieltä juontuvia nimiä sekä
  • väärinpäin kirjoitettuja sanoja.

Liiallisen sanaleikittelyn ja varsinkin huumorin kanssa kannattaa kuitenkin olla tarkkana: oivaltavuuden ja ärsyttävyyden raja on usein häilyvä. Vitsisi eivät välttämättä naurata kaikkia.

8. Muista myös kielioppi

Vaikka et tarjoaisi kielenhuollon palveluja, varmista silti, että yrityksesi nimi on kirjoitettu oikein.

Sanoilla voi leikitellä, ja niitä voi yhdistellä luovasti, mutta tahattomat huolimattomuusvirheet ovat eri asia.

Ne eivät välttämättä anna kovin ruusuista kuvaa yrityksesi muustakaan toiminnasta.

Yrityksen nimessä lukeva Elintarvike Kioski, Parturi Kampaamo tai Pyörä ja Mopo-huolto kertoo vain siitä, ettet viitsinyt uhrata muutamaa minuuttia selvittääksesi nimen oikeaa kirjoitusasua.

Myös Patentti- ja rekisterihallitus suosittelee, että nimeä valitessa noudatetaan suomen kielen oikeinkirjoitussääntöjä. Yritysten nimiä tutkimalla huomaat kuitenkin, että suositusta noudatetaan melko vaihtelevasti.

Voit lukea aiheesta lisää Kielitoimiston yritysnimiä koskevasta ohjeistuksesta.

9. Nimigeneraattorit – mielikuvituksettoman valinta?

Suomessa lienee ainakin sadoittain yrityksiä, joiden nimi on keksitty tai jalostettu verkon nimikoneiden tai – generaattorien avulla.

Tämä voi kuulostaa mielikuvituksettomalta ratkaisulta, mutta kokeilemalla et menetä mitään muuta kuin kallisarvoista aikaasi.

Vaikka iso osa generaattorin luomista ehdotuksista olisi surkuhupaisan ja naurettavan välimaastossa, joukossa saattaa olla yksi, jota voit lähteä jalostamaan eteenpäin.

Nimikoneita ei siis ole syytä tyrmätä aivan suoralta kädeltä.

10. Aina voi vaihtaa!

Yrittäjälle lohdullinen uutinen on se, että tarvittaessa yrityksen nimen voi aina vaihtaa.

Pienyrittäjän kannalta yrityksen nimen vaihtaminen jälkikäteen on kuitenkin sikäli harmillista, että samalla menevät uusiksi mainosmateriaalit, verkkosivut, käyntikortit ja kaikki muukin, mihin liittyy yrityksen nimi.

Nimen vaihtamisesta tulee siis paljon muitakin kuluja kuin PRH:lle tehtävän muutosilmoituksen käsittelymaksu.

Ja vaikka nimi olisi ollut kuinka huono, se on todennäköisesti ehtinyt jo iskostua monen asiakkaasi päähän!

Joskus vaihtaminen on kuitenkin välttämätöntä. Esimerkiksi laajentuvan tai vaihtuvan toimialan takia vanha nimi voi nopeasti muuttua käyttökelvottomaksi.

Nimivaihdokset eivät ole mitenkään tavattomia. Monet Suomen suurimmista yrityksistä ovat joskus toimineet täysin eri nimellä kuin nykyään.

Yritysten nimiä koskevat rajoitukset – Mitä sanoo PRH?

Jottei yrityksen nimen valinta olisi liian helppoa, toiminimilaki ja PRH:n nimiohjeet tarjoavat omat raaminsa niminikkareiden luovuudelle.

Rekisteröinnin kannalta olennaisimpia asioita ovat nimen yksilöivyys, erottuvuus ja sekoitettavuus.

Tällä tarkoitetaan tiivistetysti sitä, että nimen pitää erota muista jo olemassa olevista nimistä, eikä se saa olla sekoitettavissa muihin nimiin tai tavaramerkkeihin.

Yksilöivyydellä viitataan siihen, että nimi ei saa olla liian yleiseen viittaava. Mikäli nimi-ideasi koostuu esimerkiksi pelkästään toimialasta, tarjottavasta palvelusta, yleisestä etu-, suku- tai paikannimestä, huudahduksesta tai kirjainyhdistelmästä, sitä ei hyväksytä.

Virtanen Oy-, Leipomo Oy- tai Kouvola Oy- tasoiset kuningasideat kannattaa siis jättää omaan pöytälaatikkoon hautumaan.

Voit käyttää yrityksesi nimessä omaa etu- tai sukunimeäsi. Myös jonkun muun sukunimenä käytössä oleva nimi voidaan hyväksyä osaksi nimeä, kunhan sanalla on kaksoismerkitys.

Esimerkiksi nimi Paavolainen viittaa pelkästään sukunimeen, mutta sanat kuten ”Ranta” tai ”Ruutu” ovat yleisessä käytössä muutenkin kuin jonkun sukunimenä.

Mikäli perustat osakeyhtiön, sen nimessä täytyy olla yritysmuodon tunnus (oy tai osakeyhtiö). Toiminimiyrittäjillä tunnus ei ole pakollinen, joskin monet yrittäjät liittävät nimeen lyhenteen tmi tai sanan toiminimi.

Kun lähdet testaamaan nimi-ideaasi, sinun on ensin alustavasti tutkittava, onko kaavailemasi nimi vapaana ja rekisteröitävissä. Tämän voit tehdä PRH:n Nimipalvelussa.

Lopullisesti nimen rekisteröitävyys selviää kuitenkin vasta siinä vaiheessa, kun PRH saa ehdotuksesi tutkittavakseen.

Yrityksen perustamisvaiheessa voit varsinaisen nimiehdotuksesi lisäksi tarjota PRH:lle kaksi muutakin nimivaihtoehtoa. Mikäli ykkösideaasi ei hyväksytä, PRH voi kelpuuttaa toisen tai kolmannen vaihtoehdon.

Lopuksi

Suomesta ja maailmalta löytyy tuhansittain menestyviä yrityksiä, jotka ovat nimeä valitessaan rikkoneet suurinpiirtein jokaista yleisesti hyvänä pidettyä nimeämisohjetta.

Vaikka yrityksesi nimi on tärkeä osa kokonaisuutta, sen synnyttämiin mielikuviin vaikuttaa lopulta eniten oma toimintasi ja tekemisesi.

Vuosien vieriessä moni oudolta tai vanhanaikaiselta kuulostava nimi saa uusia positiivisia merkityksiä ja alkaa maistua hyvältä niin yrittäjän kuin asiakkaidenkin suussa.

Älä siis ole liian kriittinen tai ryppyotsainen yrityksesi nimeä valitessa!

Hyödynnä kuukausi ilmaista kirjanpitoa!

Kokeile palvelua ja hyödynnä kuukausi ilmaista kirjanpitoa. Jätä yhteystietosi ja sovi aika 15 minuutin esittelylle. Näytämme miten palvelu toimii, vastaamme kysymyksiisi ja luomme sinulle käyttäjätunnukset.

Tarjous koskee vain uusia Accountor Go asiakkaita.