Näin yrittäminen muuttuu vuonna 2017

Näin yrittäminen muuttuu vuonna 2017

Joulukuu on monelle yksityisyrittäjälle vuoden kiireisintä sesonkia, kun pikkujoulukausi ja lähestyvät juhlapyhät lisäävät erilaisten palveluiden ja tuotteiden kysyntää – esimerkiksi kauneudenhoito-, siivous- ja kuljetusalan ammattilaisilla on näinä päivinä usein kädet täynnä töitä.

Kiireiden keskellä moni ehtii kuitenkin miettiä myös tulevan vuoden työkuvioita. Kalenterivuoden vaihtuminen ei välttämättä tuo vavisuttavia muutoksia arkiseen puurtamiseen, mutta isommassa mittakaavassa uskomme monen yrittäjyyteen liittyvän asian muuttuvan tai kehittyvän vuonna 2017.

Jos olet yrittäjä, jokin alle listaamistamme viidestä muutoksesta näkyy varmasti myös sinun arjessasi tulevan vuoden aikana.

1. Myynti ja markkinointi digitalisoituu yhä rajummin

Omien tuotteiden tai palveluiden myynti ja markkinointi verkkosivujen tai sosiaalisen median kautta saattaa monesta yksityisyrittäjästä tuntua hankalalta tai kalliilta. Totuus on kuitenkin se, että esimerkiksi pienen verkkokaupan pystyttäminen tai Facebook-markkinointi onnistuu yksinkertaisia ohjeita seuraamalla keneltä tahansa, ja hinta on hyvin todennäköisesti paljon pienempi kuin kuvittelet.

tietokone-analytiikkaa

Moni yksityisyrittäjä on lisännyt näkyvyyttään suositun Facebook-sivun tai WordPressiin luodun, helposti päivitettävän kotisivun avulla. Nämä ovat jo hyvä alku verkkomarkkinoinnin saralla, ja maksettu Facebook-mainonta on tästä vain seuraava askel. Siksi uskommekin, että vuonna 2017 entistä useampi yrittäjä havahtuu toden teolla sen hyötyihin.

Näistä hyödyistä kenties suurin on mainonnan kohdennettavuus. Facebook tarjoaa kymmeniä erilaisia kriteerejä, joiden perusteella voit valita, millaisille ja mistä asioista kiinnostuneille ihmisille haluat tuotteitasi tai palvelujasi mainostaa. Budjetin voit määrätä itse, ja tuloksia on erittäin helppo seurata.

2. Kuittiliikenteen automatisoituminen kiihtyy

Paperikuittien määrän vähenemisestä on puhuttu pitkään, ja sähköpostiin tulevat kuitit ovat monelle yrittäjälle arkipäivää. Sähköpostilaatikkoon tullut kuitti täytyy silti vielä toimittaa eteenpäin kirjanpitäjälle, mikä tarkoittaa sitä, että kuittirumbassa on edelleen automatisoinnin varaa.

firman-kahvikuitit-kirjanpitoon

Uskomme, että vuonna 2017 näemme entistä enemmän esimerkkejä palvelumalleista, joissa ostotapahtumien kuitit pystytään jatkohyödyntämään aiempaa automaattisemmin. Yksi esimerkki tästä on muutama kuukausi sitten lanseerattu digitaalinen kuittialusta ReceiptHero. Kyseessä on yrityksille ja sovelluskehittäjille avoin palvelu, jonka avulla kuittitiedot liikkuvat kassajärjestelmästä suoraan digitaalisia kuitteja hyödyntäviin mobiilisovelluksiin yritysten ja yksityistenkin kuluttajien hyödynnettäviksi.

Yrittäjien arjessa tällainen kehitys saattaa näkyä esimerkiksi siten, että firman kortilla maksettaessa ostotapahtuman kuitti on mahdollista saada siirtymään automaattisesti kirjanpidon ohjelmistoon. Pääkaupunkiseudun takseissa kyseinen toimintamalli on esimerkiksi jo nyt mahdollinen.

3. Sähköisestä taloushallinnosta tulee yksityisyrittäjän kaveri

Automatisaation myötä sähköisen taloushallinnon ratkaisut ovat halventuneet, ja vuonna 2017 yhä useampi yrittäjä huomaa sen, mikä olisi pitänyt huomata jo aikaa sitten: paperisten tositteiden läpikäyminen ja toimittaminen kirjanpitäjälle on hidasta, mikä vie aikaa tuottavalta työltä.

Kyseistä toimintamallia saatetaan silti jatkaa, koska erilaisten sovellusten ja sähköisten ratkaisujen käyttämisen uskotaan olevan hankalaa. Tämä ei pidä paikkaansa, sillä markkinoilla on jo tarjolla helppokäyttöisiä ja halpoja palveluja, joiden avulla omasta kirjanpidosta voi tehdä lähes täysin sähköistä.

Yksityisyrittäjille suunniteltu ja heidän testaamansa Accountor Go on esimerkki tällaisesta ratkaisusta. Palvelussa maksat laskusi sovelluksessa, jonka jälkeen ne kohdistuvat suoraan kirjanpitoon. Sovelluksessa on lisäksi kameratoiminto, jonka avulla kuvattu kuitti pystytään kohdentamaan suoraan tilitapahtumiin. Ammattikirjanpitäjä on koko ajan käytettävissäsi, jos sinulle tulee kysyttävää.

yrittaja-katsoo-raporttia-ipad

Jotta välttyisit yllättäviltä lisäkuluilta, Accountor Go –palvelulle on määritelty kiinteä 80 euron kuukausihinta, johon sisältyy kuukausikirjanpidon lisäksi kirjanpitäjän tekemä tilinpäätös ja veroilmoitus. Lue tästä lisää, kuinka palvelu helpotti parturi-kampaajayrittäjä Tytti Aumalan kirjanpitoa poistamalla siitä useita täysin turhia työvaiheita.

4. Pieniä yrityksiä tulee myyntiin aiempaa enemmän

Monessa pienessä yrityksessä on viime vuosina koettu sukupolvenvaihdos, kun iso joukko suurten ikäluokkien veteraaniyrittäjiä on siirtynyt eläkkeelle. Tämä trendi tulee näkymään vahvasti myös vuonna 2017.

Aina liiketoiminnalle ei kuitenkaan löydy jatkajaa perhepiiristä, ja eläköitymiset näkyvätkin myös siten, että pieniä yrityksiä tulee myyntiin aiempaa enemmän. Tämä avaa uusia mahdollisuuksia liiketoiminnan laajentamista tai toimialan vaihtamista suunnittelevalle yksityisyrittäjälle. Jos asia on ajankohtainen, tarjontaa kannattaa seurata esimerkiksi Yrityspörssin sivuilta.

5. Verovuosi 2017 tuo mukanaan muutoksia

Jos mikään ylläolevista ei näy yrittäjän arjessasi mitenkään, tältä kohdalta et sentään voi välttyä. Verovuosi 2017 tuo nimittäin mukanaan useita yrityksiä ja yrittäjiä koskevia muutoksia. Esimerkiksi maksuperusteisen arvonlisäveron käyttö laajenee ja verokausien valintaan tulee pienyrittäjille lisää valinnanvapautta. Vuoden alussa voimaan tulee myös yrittäjävähennys, joka keventää erityisesti pienyrittäjien verotusta.

Voimaan astuvat tietysti myös uudet kilometri- ja päivärahakorvaussummat. Tammikuun 1. päivästä alkaen kilometrikorvaus on 0,41 euroa kilometriltä ja kotimaan kokopäiväraha 41 euroa. Vuonna 2016 vastaavat summat olivat 0,43 euroa ja 40 euroa. Kotimaan osapäiväraha puolestaan pysyy ennallaan, eli vuonna 2017 se on edelleen 19 euroa.

Lisätietoja kilometrikorvauksen ja päivärahojen muutoksista voi lukea Verohallinnon sivuilta.

Hyödynnä kuukausi ilmaista kirjanpitoa!

Kokeile palvelua ja hyödynnä kuukausi ilmaista kirjanpitoa. Jätä yhteystietosi ja sovi aika 15 minuutin esittelylle. Näytämme miten palvelu toimii, vastaamme kysymyksiisi ja luomme sinulle käyttäjätunnukset.

Tarjous koskee vain uusia Accountor Go asiakkaita.