Tilinpäätös toiminimelle tai pienelle osakeyhtiölle – milloin se on pakollinen ja mitä se maksaa?

Tilinpäätös toiminimelle tai pienelle osakeyhtiölle – milloin se on pakollinen ja mitä se maksaa?

Mitä aloittavan pienyrittäjän on tiedettävä tilinpäätöksen tekemisestä?

Kalenterivuoden kääntyminen loppusuoralle tarkoittaa useimmille yrityksille tilikauden päättymistä ja tilinpäätökseen valmistautumista.

Varsinkin monille uusille toiminimiyrittäjille tilinpäätöksen merkitys ja tarpeellisuus saattavat kuitenkin olla aavistuksen verran hämäränpeitossa. Siinä missä osakeyhtiöille tilinpäätös on aina pakollinen, mikroyrityksiksi luokiteltavilta toiminimiyrittäjiltä ei enää kirjanpitolain uudistumisen (2016) jälkeen ole vaadittu tilinpäätöksen tekemistä.

Tästä artikkelista löydät tiivistetyt vastaukset seuraaviin kysymyksiin:

  • Mitä tilinpäätös tarkoittaa ja miksi se tehdään?
  • Millaisella aikataululla tilinpäätös laaditaan?
  • Miksi myös toiminimien on suositeltavaa tehdä tilinpäätös?
  • Paljonko toiminimen tai pienen osakeyhtiön tilinpäätös maksaa?


Miksi tilinpäätös tehdään?

Lyhykäisyydessään tilinpäätöksen tarkoitus on:

  • kuvata yrityksesi liiketoiminnan tulosta tilikauden aikana sekä
  • kertoa yrityksesi varallisuusasemasta eli taloudellisesta tilanteesta tilinpäätöspäivänä.

Tilinpäätös siis luo tietoa, josta on hyötyä niin itsellesi kuin myös viranomaisille ja muille yrityksesi sidosryhmille. Samalla tilinpäätös toimii pohjana verotukselle.

Tilinpäätös koostetaan tilikausittain liiketoimintasi kirjanpitoon perustuen, ja pienyrityksillä siihen sisältyy aina tase, tuloslaskelma sekä liitetiedot. Lisävaatimuksia tulee yrityksen kokoluokan kasvaessa. Esimerkiksi toimintakertomusta ei pieniltä mikroyrityksiltä vaadita.

Tase on raportti, joka kertoo yrityksesi taloudellisesta tilasta. Sen avulla pystytään määrittämään yrityksen varat, velat sekä oman pääoman määrä tiettynä ajankohtana – esimerkiksi tilikauden viimeisenä päivänä.

Taseessa on kaksi puolta, joita kutsutaan nimillä vastaavaa ja vastattavaa. Ensimmäinen termi kertoo yrityksesi varallisuuden ja jälkimmäinen puolestaan sen, millä tämä varallisuus on rahoitettu. Molempien puoliskojen summien tulisi siis olla samansuuruiset.

Tuloslaskelma puolestaan mittaa yrityksesi tuloja ja menoja tilikauden tai muun halutun ajanjakson aikana.

Tuloslaskelma siis kertoo, oletko tehnyt voittoa vai tappiota ja tase puolestaan määrittelee yrityksesi varallisuusaseman.

Yhdessä ne muodostavat kuvan liiketoimintasi taloudellisesta tilanteesta. Erinomaista tulosta takova yrityskin voi olla pahasti velkainen – tai päinvastoin.

Lähes aina pienyrityksen tai toiminimen tilinpäätöksen laatii kirjanpitäjä. Mikään ei sinänsä estä yrittäjää tekemästä tilinpäätöstä myös itse, mutta työ on aikaavievää ja vaatii osaamista sekä tilinpäätössäännösten tuntemusta. Varsin monet pienyrittäjät ulkoistavat tästä syystä tilinpäätöksen tekemisen, vaikka he hoitaisivatkin itse yrityksensä kuukausikirjanpidon sekä verottajalle tehtävät ilmoitukset.

Mallipohjaa pienen osakeyhtiön tilinpäätöstä varten voit halutessasi tutkailla esimerkiksi tilintarkastus.fi-sivustolla.



Tilinpäätöksen aikarajat pähkinänkuoressa

Tilinpäätös on laadittava valmiiksi neljän kuukauden kuluessa tilikauden päättymisestä. Tämän jälkeen tilinpäätös tulee vielä vahvistaa viimeistään puoli vuotta tilikauden päättymisen jälkeen – käytännössä vahvistaminen tarkoittaa, että tilinpäätös hyväksytään osakeyhtiön yhtiökokouksessa.

Vahvistamisen jälkeen osakeyhtiöllä on kaksi kuukautta aikaa ilmoittaa tilinpäätöstiedot kaupparekisteriin. Ilmoittaminen voidaan tehdä joko veroilmoituksen mukana tai suoraan kaupparekisterille. Tiedot on ilmoitettava siinäkin tapauksessa, että osakeyhtiöllä ei olisi ollut tilikauden aikana liiketoimintaa.

Toiminimiyrittäjiä kaupparekisterin ilmoitusvelvollisuus ei koske, mikäli tilinpäätös ylipäätään laaditaan.

Tilinpäätösilmoituksen tekeminen ei maksa mitään, kunhan tiedot on ilmoitettu kahdeksan kuukauden sisällä tilikauden päättymisestä. Aikarajasta viivästyminen nostaa käsittelymaksun 85 euroon.

PRH eli Patentti- ja rekisterihallitus voi poistaa kaupparekisteristä osakeyhtiön, joka ei kehotuksista huolimatta ole toimittanut tilinpäätösasiakirjoja vuoden sisällä tilikauden päättymisestä.



Milloin toiminimen on laadittava tilinpäätös?

Toiminimiyrittäjille asetetut tilinpäätösvaatimukset muuttuivat vuoden 2016 alussa voimaan astuneiden kirjanpitolain uudistusten jälkeen.

Toiminimiyrittäjänä eli liikkeen- tai ammatinharjoittajana olet velvollinen tekemään tilinpäätöksen vain, jos tilikautesi on muu kuin kalenterivuosi tai kaksi seuraavista ehdoista täyttyy kahdella peräkkäisellä tilikaudella:

  • Taseen loppusumma on vähintään 350 000 euroa.
  • Liikevaihto on vähintään 700 000 euroa.
  • Tilikauden aikana palveluksessa on keskimäärin 10 henkilöä tai enemmän.

Kuten huomaat, yllä lueteltujen ehtojen lukemat ovat toiminimiyrittämisen kannalta niin suuria, että käytännössä tilinpäätöksen pakollisuus tulee kyseeseen vain, mikäli syystä tai toisesta haluat tilikaudeksesi muun kuin kalenterivuoden.

Muissa yritysmuodoissa tilinpäätösvaatimukset ovat tiukempia. Osakeyhtiöt, osuuskunnat, avoimet yhtiöt ja kommandiittiyhtiöt ovat aina velvollisia tilinpäätöksen tekemiseen.



Miksi toiminimen kannattaa silti laatia tilinpäätös?

Vaikka useimmat pienet toiminimiyrittäjät onkin vapautettu tilinpäätösvelvoitteesta, sen tekeminen on aina suositeltavaa. Tähän on useita syitä:

  • Veroilmoituksen jättämistä varten tarvitset joka tapauksessa tilinpäätöstasoista tietoa yritystoimintasi luvuista. Tilinpäätöksen tekemättä jättäminen ei siis juuri vähennä työtaakkaa.
  • Tilinpäätökselle on käyttöä myös ennakkoverojen riittävyyttä laskettaessa.
  • Tilinpäätöksen olemassaolo voi tulla tarpeeseen liiketoimintasi rahoitusta, sopimus- ja lupa-asioita tai luotonantoa koskevissa asioissa.
  • Monesti yrittäjät voivat tarvita tilinpäätöstietoja myös henkilökohtaisissa tarkoituksissa. Näin voi käydä, jos esimerkiksi haet asuntolainaa tai luottokorttirajan korotusta.

Tilinpäätöksen teettäminen jälkikäteen on selvästi työläämpää verrattuna tilanteisiin, joissa tilinpäätös tehdään tilikauden katketessa. Lisääntyvä työmäärä näkyy luonnollisesti myös tilinpäätöksen hinnassa.

Tässäkään tapauksessa mikään ei toki estä toiminimiyrittäjää tekemästä tilinpäätöstä itse, mutta käytännössä tämä vaatii jo erittäin hyvää kirjanpidon ja siihen liittyvän lainsäädännön tuntemusta.

Toiminimen kirjanpidon tekeminen itse vie aina myös aikaa pois varsinaisilta töiltä. Antamalla työn tilitoimiston hoidettavaksi säästät työtuntejasi ja samalla varmistut, että tilinpäätöstiedot on kirjattu pykälien mukaan.

Muista kuitenkin huolehtia omasta osuudestasi ja toimittaa kirjanpitäjälle ajoissa kaikki vaaditut tositteet ja dokumentit tilinpäätöksen tekemistä varten. Kirjanpitäjäsi kertoo sinulle jo hyvissä ajoin, mitä asiakirjoja ja aineistoja hän sinulta tarvitsee.



Tilinpäätöksen hinta – mitä toiminimen tai pienen osakeyhtiön tilinpäätös maksaa?

Useimmissa tapauksissa yksityisen elinkeinonharjoittajan tilinpäätös ja veroilmoitus laskutetaan asiakkaalta erillisenä kertamaksuna, ja hinta voi olla joko kiinteä tai tuntiperusteinen.

Käytännössä toiminimen tilinpäätöksen hinta on yleensä vähintäänkin muutamia satasia. Mikäli toiminta on kuitenkin hyvin pientä tai sivutoimista, hinta voi toki olla alhaisempikin.

Osakeyhtiöiden tilinpäätösten hinnat ovat yleensä jonkin verran korkeampia toiminimiyrittäjiin verrattuna. Asiaan luonnollisesti vaikuttaa se, kuinka paljon tilinpäätösmateriaalia kirjanpitäjällesi toimitat.

Sähköisessä Accountor Go -kirjanpitopalvelussa tilinpäätös maksaa sekä toiminimille että osakeyhtiöille saman verran – eli 149 euroa vuodessa.



Tilikauden vaihtuminen on yrittäjälle mainio ajankohta miettiä oman kirjanpidon sähköistämistä tai mahdollista tilitoimiston vaihtoa.

Accountor Go on yksinyrittäjien kanssa yhteistyössä suunniteltu kirjanpitopalvelu, joka sisältää helppokäyttöisen ohjelmiston sekä ammattikirjanpitäjän tuen. Kiinteä kuukausihinta on toiminimille 89 ja osakeyhtiöille 129 euroa kuukaudessa. 

Lue lisää Go-palvelun hyödyistä ja tutustu tarkemmin hinnastoon.

Kuukausi kirjanpitoa ilmaiseksi

  • Tämän lomakkeen täyttäminen tarkoittaa sitä, että hyväksyn, että Accountor voi olla yhteydessä minuun. Tietoja siitä, miten Accountor käsittelee henkilötietoja, on saatavilla Accountorin tietosuojaselosteelta.
  • Täytä numero muodossa 040 123 1234

Opi lisää Accountor Go -palvelusta

Täytä yhteystietosi ja pääset varaamaan kalenteristamme sinulle sopivan esittelyajan. Ennen tapaamista saat sähköpostiisi linkin etäyhteyden avaamiseen. Avaa linkki tietokoneellasi, jotta voimme näyttää sinulle, kuinka palvelua käytetään. Asiantuntijamme soittaa sinulle puhelimella tapaamisen alkaessa.

Esittelyä varten tarvitset itsellesi puhelimen, tietokoneen ja internet-yhteyden.

Miksi Accountor Go -palvelun käyttöönotto kannattaa?

  • Alusta asti yksinyrittäjälle suunniteltu palvelu
  • Kiinteä kuukausimaksu ilman yllätyksiä
  • Voit säästää jopa 500 € vuodessa kirjanpitokuluissa
  • Ammattikirjanpitäjä apunasi aina kun tarvitset
  • Pääset eroon paperikuiteista
Tarjous koskee vain uusia Accountor Go asiakkaita.