Toiminimen tilinpäätös – milloin se on pakollinen ja mitä se maksaa?

Toiminimen tilinpäätös – milloin se on pakollinen ja mitä se maksaa?

Mitä aloittavan toiminimiyrittäjän pitää tietää tilinpäätöksen tekemisestä?

Kalenterivuoden kääntyminen loppusuoralle tarkoittaa useimmille yrityksille tilikauden päättymistä ja tilinpäätökseen valmistautumista.

Monille uusille toiminimiyrittäjille tilinpäätöksen merkitys ja tarpeellisuus saattavat kuitenkin olla aavistuksen verran hämäränpeitossa.

Yksi syy tähän lienee se, että kirjanpitolain uudistuksen jälkeen mikroyrityksiksi luokiteltavilta toiminimiyrittäjiltä ei enää ole edes vaadittu tilinpäätöksen tekemistä.

Käymme alapuolella tiivistetysti läpi, mitä tilinpäätös tarkoittaa ja miksi se on aina suositeltavaa laatia myös toiminimimuotoisessa yritystoiminnassa.

Vastaamme myös monia uusia toiminimiyrittäjiä askarruttavaan kysymykseen eli siihen, mikä on tilinpäätöksen hinta tilitoimiston tekemänä.

Miksi tilinpäätös tehdään?

Lyhykäisyydessään tilinpäätöksen tarkoitus on:

  • kuvata yrityksesi liiketoiminnan tulosta tilikauden aikana, sekä
  • kertoa yrityksesi varallisuusasemasta eli taloudellisesta tilanteesta tilinpäätöspäivänä.

Tilinpäätös siis luo tietoa, josta on hyötyä niin itsellesi kuin myös viranomaisille ja muille yrityksesi sidosryhmille. Samalla tilinpäätös toimii pohjana verotukselle.

Tilinpäätös koostetaan tilikausittain liiketoimintasi kirjanpitoon perustuen, ja pienyrityksillä siihen sisältyy aina tase, tuloslaskelma sekä liitetiedot. Lisävaatimuksia tulee yrityksen kokoluokan kasvaessa.

Tase on raportti, joka kertoo yrityksesi taloudellisesta tilasta. Sen avulla pystytään määrittämään yrityksen varat, velat sekä oman pääoman määrä tiettynä ajankohtana – esimerkiksi tilikauden viimeisenä päivänä.

Taseessa on kaksi puolta, joita kutsutaan nimillä vastaavaa ja vastattavaa. Ensimmäinen termi kertoo yrityksesi varallisuuden ja jälkimmäinen puolestaan sen, millä tämä varallisuus on rahoitettu. Molempien puoliskojen summien tulisi siis olla samansuuruiset.

Tuloslaskelma puolestaan mittaa yrityksesi tuloja ja menoja tilikauden tai muun halutun ajanjakson aikana.

Tuloslaskelma siis kertoo, oletko tehnyt voittoa vai tappiota ja tase puolestaan määrittelee yrityksesi varallisuusaseman.

Yhdessä ne muodostavat kuvan liiketoimintasi taloudellisesta tilanteesta. Erinomaista tulosta takova yrityskin voi olla pahasti velkainen – tai päinvastoin.

Tilinpäätös tehdään neljän kuukauden kuluessa tilikauden päättymisestä.

Milloin toiminimen on laadittava tilinpäätös?

Toiminimiyrittäjille asetetut tilinpäätösvaatimukset muuttuivat vuoden 2016 alussa voimaanastuneiden kirjanpitolain uudistusten jälkeen.

Toiminimiyrittäjänä eli liikkeen- tai ammatinharjoittajana olet velvollinen tekemään tilinpäätöksen vain, jos tilikautesi on muu kuin kalenterivuosi tai kaksi seuraavista ehdoista täyttyy kahdella peräkkäisellä tilikaudella:

  • Taseen loppusumma on vähintään 350 000 euroa.
  • Liikevaihto on vähintään 700 000 euroa.
  • Tilikauden aikana palveluksessa on keskimäärin 10 henkilöä tai enemmän.

Kuten huomaat, yllä lueteltujen ehtojen lukemat ovat toiminimiyrittämisen kannalta niin suuria, että käytännössä tilinpäätöksen pakollisuus tulee kyseeseen vain, mikäli syystä tai toisesta haluat tilikaudeksesi muun kuin kalenterivuoden.

Muissa yritysmuodoissa tilinpäätösvaatimukset ovat tiukempia. Osakeyhtiöt, osuuskunnat, avoimet yhtiöt ja kommandiittiyhtiöt ovat aina velvollisia tilinpäätöksen tekemiseen.

Miksi toiminimen kannattaa silti laatia tilinpäätös?

Vaikka useimmat pienet toiminimiyrittäjät onkin vapautettu tilinpäätösvelvoitteesta, sen tekeminen on aina suositeltavaa. Tähän on useita syitä:

  • Veroilmoituksen jättämistä varten tarvitset joka tapauksessa tilinpäätöstasoista tietoa yritystoimintasi luvuista. Tilinpäätöksen tekemättä jättäminen ei siis juuri vähennä työtaakkaa.
  • Tilinpäätökselle on käyttöä myös ennakkoverojen riittävyyttä laskettaessa.
  • Tilinpäätöksen olemassaolo voi tulla tarpeeseen liiketoimintasi rahoitusta, sopimus- ja lupa-asioita tai luotonantoa koskevissa asioissa.

Taloushallintoliitto muistuttaa, että joissain tilanteissa yrittäjät voivat tarvita tilinpäätöstietoja myös henkilökohtaisissa tarkoituksissa – tämä voi tulla kyseeseen, jos esimerkiksi haet lainaa.

Tilinpäätöksen teettäminen jälkikäteen on selvästi työläämpää verrattuna tilanteisiin, joissa tilinpäätös tehdään tilikauden katketessa. Lisääntyvä työmäärä näkyy luonnollisesti myös tilinpäätöksen hinnassa.

Mikään ei estä yrittäjää tekemästä tilinpäätöstä itse, mutta käytännössä tämä vaatii jo erittäin hyvää kirjanpidon ja siihen liittyvän lainsäädännön tuntemusta.

Toiminimen kirjanpidon tekeminen itse vie aina myös aikaa pois varsinaisilta töiltä. Antamalla työn tilitoimiston hoidettavaksi säästät työtuntejasi ja samalla varmistut, että tilinpäätöstiedot on kirjattu pykälien mukaan.

Muista kuitenkin huolehtia omasta osuudestasi ja toimittaa kirjanpitäjälle ajoissa kaikki vaaditut tositteet ja dokumentit tilinpäätöksen tekemistä varten.

Tilinpäätöksen hinta – mitä toiminimen tilinpäätös maksaa?

Useimmissa tapauksissa yksityisen elinkeinonharjoittajan tilinpäätös ja veroilmoitus laskutetaan asiakkaalta erillisenä kertamaksuna, ja hinta voi olla joko kiinteä tai tuntiperusteinen.

Käytännössä toiminimen tilinpäätöksen hinta on yleensä vähintäänkin muutamia satasia. Mikäli toiminta on kuitenkin hyvin pientä ja sivutoimista, hinta voi toki olla alhaisempikin.

Osakeyhtiöiden tilinpäätösten hinnat ovat jonkin verran korkeampia toiminimiyrittäjiin verrattuna.

Accountor Go -palvelussa tilinpäätös sisältyy kirjanpidon kiinteään kuukausihintaan

Kirjanpidon kustannusten ennustaminen voi erilaisten piilokulujen takia tuntua vaikealta monen uuden yrittäjän mielestä.

Accountor Go –kirjanpitopalvelussa toiminimen tilinpäätös ja veroilmoitus on sisällytetty kiinteään 80 euron kuukausihintaan, eli kummastakaan ei koidu ylimääräisiä lisämaksuja kuukausikirjanpidon päälle.

Tämä helpottaa kirjanpidon kustannusten laskemista ja ennakointia.

80 euron kuukausihinnalla saat käyttöösi ammattikirjanpitäjän tuen sekä helppokäyttöisen ohjelmiston, joka on kytketty yrityksesi pankkitiliin. Ohjelmisto toimii niin tietokoneella kuin mobiililaitteilla.

Voit maksaa laskusi suoraan palvelussa, minkä jälkeen tilitapahtumat kirjautuvat automaattisesti kirjanpitoon.

Myös kuittien kuvaaminen ja toimittaminen kirjanpitoon onnistuu helposti älypuhelimella tai mobiililaitteella.


Tilikauden vaihtuminen on yrittäjälle mainio ajankohta miettiä oman kirjanpidon sähköistämistä tai mahdollista tilitoimiston vaihtoa.

Accountor Go on yksinyrittäjien kanssa yhteistyössä suunniteltu kirjanpitopalvelu, joka sisältää helppokäyttöisen ohjelmiston sekä ammattikirjanpitäjän tuen. Kiinteään kuukausihintaan sisältyy myös toiminimen tilinpäätös ja veroilmoitus.

Lue lisää Go-palvelun hyödyistä ja tutustu hinnastoon.

Hyödynnä kuukausi ilmaista kirjanpitoa!

Kokeile palvelua ja hyödynnä kuukausi ilmaista kirjanpitoa. Jätä yhteystietosi ja sovi aika 15 minuutin esittelylle. Näytämme miten palvelu toimii, vastaamme kysymyksiisi ja luomme sinulle käyttäjätunnukset.

Tarjous koskee vain uusia Accountor Go asiakkaita.