Toiminimen palkka eli yksityisotto – mitä se tarkoittaa?

Toiminimen palkka eli yksityisotto – mitä se tarkoittaa?

Mistä yksityisen elinkeinonharjoittajan palkka muodostuu?

Kiinnostaako yrittäjyys ja olet aikeissa lähteä tekemään tienestiä toiminimellä joko pää- tai sivutoimisesti?

Tällöin olet todennäköisesti jo tietoinen siitä, että toiminimiyrittäjänä et voi maksaa itsellesi palkkaa sanan varsinaisessa merkityksessä.

Koska tarvitset kuitenkin rahaa ruoan, asumisen ja muiden elämisen kustannusten maksuun, voit onneksi nostaa ”palkkaa” käyttöösi yksityisottojen avulla.

Tässä tekstissä kerromme selkokielellä, mitä yksityisotot ovat, miten ne käytännössä toimivat ja mikä on niiden vaikutus toiminimen verotukseen.

Mitä yksityisotto tarkoittaa?

Yksityinen elinkeinonharjoittaja eli toiminimiyrittäjä ei ole itsenäinen verovelvollinen samaan tapaan kuin esimerkiksi osakeyhtiö.

Tämä tarkoittaa sitä, että kun tienaat jotain toiminimelläsi, nämä rahat ovat samalla sinun henkilökohtaisia varojasi – toiminimi olet sinä itse.

Voisit periaatteessa hoitaa omat arkiset kulusi ja toiminimesi raha-asiat saman tilin kautta.

Koska rahavirtojen siirtely yhden pankkitilin kautta voisi kuitenkin aiheuttaa sekavuutta, sinun kannattaa perustaa toiminimelle oma erillinen pankkitili.

Yksityisotto tarkoittaa sitä, että otat toiminimesi tililtä rahaa omaan käyttöösi. Vaikka kyse ei ole palkanmaksusta, yksityisotoista puhutaan kuitenkin usein arkikielisesti toiminimen palkkana.

Yksityisottojen määrälle ei ole olemassa ylärajaa, eli voit tehdä niitä aina kun haluat. Rahaa siirrellessä verkkopankkimaksun viestikenttään kannattaa kuitenkin näpytellä sana yksityisotto.

Yksityisottoja kutsutaan joskus myös nimellä yksityisnosto – näillä termeillä viitataan kuitenkin täysin samaan asiaan.

Toiminimen palkan nosto – mitä tulee ottaa huomioon?

Kun toiminimesi tilille ilmestyy rahaa ja teet yksityisoton eli ikään kuin nostat itsellesi palkkaa, sinun tulee muistaa muutama asia.

Olennaisinta on ymmärtää, että sinun tulee aina jättää talteen riittävästi rahaa verojen – eli tuloveron ja arvonlisäveron – maksamiseen.

Toinen tärkeä asia on se, että tekemäsi yksityisotot eivät vähennä toiminimesi tulosta, eli sitä summaa, jonka perusteella maksat tuloveroa.

Yksityisottoja ei veroteta erikseen, vaan toiminimiyrittäjän tuloveron lopullinen määrä muodostuu koko vuoden tienesteistä.

Jos asiat kuulostivat tässä vaiheessa vaikeilta, käydään ne läpi esimerkin avulla.

Esimerkki toiminimen palkasta

Alla oleva esimerkki on yksinkertaistettu, eikä siinä ole huomioitu muun muassa yrittäjävähennystä, liiketoiminnan kulujen alv-vähennyksiä eikä yrittäjän muita tuloja.

Rautalankamallin avulla perusasetelman hahmottaminen on kuitenkin alkuvaiheessa helpompaa, ja esimerkin luettuasi ymmärrät toivottavasti paremmin sen, mitä yksityisottoja tehdessä kannattaa pitää mielessä.

Kuvitellaan, että olet aloitteleva toiminimiyrittäjä ja laskutat kuukausittain asiakkailtasi 2000 euroa + 24 prosentin arvonlisäveron eli yhteensä 2480 euroa. Tämä summa löytyy kuun päätteeksi tililtäsi.

2480 eurosta 480 euroa on siis arvonlisäveron osuutta. Se on rahaa, joka on vain menossa sinun tilisi kautta valtion kassaan.

Yrittäjänä olet arvonlisäverovelvollinen, mikäli liikevaihtosi on yli 10 000 euroa vuodessa. Mikäli et kuulu alv-rekisteriin, et tietysti myöskään laskuta arvonlisäveroa myynnin yhteydessä.

Kun alv:n osuus on napattu pois, tilille ilmestyneestä maksusta jää jäljelle 2000 euroa. Kuvitellaan, että liiketoimintaan liittyvät menosi ovat kuukausittain 500 euroa.

Tämän jälkeen tilille jää 1500 euroa, jotka nostat joka kuukausi omaan käyttöösi ja kulutat elämiseen.

Kun kyseinen ruljanssi toistuu samanlaisena vuoden jokaisena kuukautena, laskutuksesi on vuodessa 29 760 euroa. Tästä summasta 5760 euroa on arvonlisäveron osuutta, jonka olet pulittanut kiltisti valtiolle.

Liikevaihtosi on tällöin 24 000 euroa, koska liikevaihdolla tarkoitetaan myyntitulojen yhteissummaa ilman alv:n osuutta.

Toiminimesi tulos – se, jonka perusteella maksat veroa – saadaan selville, kun liikevaihdosta miinustetaan toiminnan kulut. Jos liiketoiminnan kulut ovat joka kuukausi 500 euroa, tulokseksi muodostuu:

24 000 – (12 x 500) = 18 000 euroa.

Verottaja katsoo, että olet tienannut 18 000 euroa ja joudut maksamaan tuloveroa tämän summan perusteella. Toiminimen palkka eli tekemäsi yksityisotot eivät pienennä tätä tulosta – ne eivät ole liiketoimintasi kuluja.

Pidä siis huoli, ettet nosta ja tuhlaa jokaista euroasi, vaan muistat jättää riittävästi rahaa sivuun myös verojen maksamista varten.

Miten toiminimi maksaa veronsa?

Kun perustat toiminimen, sinulta kysytään perustamislomakkeessa arviota ensimmäisen tilikautesi liikevaihdosta ja tuloksesta. Tässä vaiheessa tietänet jo sen, että liikevaihto ja tulos ovat kaksi eri asiaa.

Pääsääntöisesti maksat tuloksestasi tuloveroa etukäteen itse tekemäsi tulosarvion perusteella. Tällöin puhutaan ennakkoveron maksamisesta.

Verohallinto lähettää sinulle ennakkoveromaksulaput postitse ja maksat veroa erissä pitkin vuotta.

Koska ennakkoveroja maksetaan arvion perusteella, verotus hoidetaan jälkeenpäin kuntoon toteutuneen eli todellisen tuloksen mukaan.

Mikäli maksoit liikaa ennakkoveroa, saat veronpalautusta. Jos ennakkoverojen määrä ei puolestaan riittänyt kattamaan toteutuneen veron määrää, joudut maksamaan täydennysmaksua.

Kun täytät perustamislomaketta, ensimmäisen tilikauden tulosta ei missään nimessä kannata yliarvioida. Jos näin pääsee kuitenkin käymään, voit aina täsmentää arviotasi verottajalle.

Tällöin et joudu pulaan liian suurten ennakkoveromaksuerien kanssa, jos kassakone ei kilkatakaan toivottuun tahtiin. Veronpalautuksia odottavan yrittäjän aika on nimittäin pitkä!

Jos taas arvioit toiminimesi tuloksen liian pieneksi, et maksa tarpeeksi toiminimen ennakkoveroa. Tällöin sinulla tulee olla riittävästi rahaa tallessa, kun täydennysmaksujen aika koittaa.

Muista myös se, että toiminimellä yrittäessäsi liiketoimintasi tulot verotetaan yhdessä muiden tulojesi kanssa.

Jos siis esimerkiksi tienaat hyvin palkkatöissä ja yrität toiminimellä vain sivutoimisesti, saatat joutua varamaan pienestäkin tuloksesta ison siivun tuloverojen maksamiseen.

Tämä kannattaa pitää mielessä yksityisottoja tehdessä ja tienestejä tuhlatessa.

Toiminimen verotuksesta sekä arvonlisäveron merkityksestä löydät kattavammin lisätietoa laajemmista oppaista.

Jos harkitset sivutoimiseksi yrittäjäksi ryhtymistä, löydät tätä aihetta käsittelevän artikkelin linkin takaa.

Tekstissä kerromme, mitä muita asioita sivutoimisen toiminimiyrittäjän tulee palkan ja verotuksen lisäksi huomioida.

Yhteenveto toiminimen palkasta

Toiminimiyrittäjänä et voi maksaa itsellesi palkkaa. Yrittäjyyden ei kuitenkaan ole tarkoitus suistaa sinua köyhäintaloon, joten voit maksaa elämisen menojasi yksityisottojen avulla.

Puhekielessä yksityisotoista puhutaan usein toiminimen palkkana, vaikka palkanmaksusta sanan varsinaisessa merkityksessä ei olekaan kyse.

Kun toiminimesi tilille alkaa tulla asiakkailta rahaa ja nappaat ne yksityisotolla omaan henkilökohtaiseen käyttöösi, muista seuraavat kolme asiaa:

1. Yksityisotto ei pienennä toiminimesi tulosta, eli sitä rahamäärää, jonka perusteella maksat tuloveroa. Tämä johtuu siitä, että omaan käyttöön ottamaasi rahaa ei lasketa yritystoiminnan kuluksi.

2. Kun asiakas maksaa lähettämäsi laskun, siihen sisältyvä arvonlisäveron osuus ei ole sinun rahaasi. Alv:n osuus ainoastaan kulkee tilisi kautta eteenpäin valtion rahakirstuun.

3. Kun alvit on maksettu ja otat yksityisotolla rahaa käyttöösi, muista jättää sivuun sen verran euroja, että pystyt selviytymään tuloverojen maksusta. Uutena toiminimiyrittäjänä maksat tuloverot ennakkoon itse tekemäsi tulosarvion perusteella tai myöhemmin ennakontäydennysmaksuilla.

Mikäli toiminimiyrittämisesi on sivutoimista ja liiketapahtumien määrä pysyy pienenä, voit yrittää hoitaa verotukseen ja kirjanpitoon liittyvät työt itsekin.

Jos hyppäät heti päätoimiseksi yrittäjäksi, kirjanpito on viisainta antaa tilitoimiston käsiin.

Yrittäminen on huomattavasti mukavampaa, kun voit keskittyä omaan ydintyöhösi. Samalla taustalla on kuitenkin joku, jolta voit aina kysyä apua kirjanpito- ja verotusasioissa.


Accountor Go on yksinyrittäjien kanssa yhteistyössä suunniteltu kirjanpitopalvelu, joka sisältää samassa paketissa helppokäyttöisen ohjelmiston sekä ammattikirjanpitäjän avun.

Kuukausikirjanpidon lisäksi kiinteään 80 euron hintaan sisältyy myös tilinpäätöksen ja veroilmoituksen tekeminen. Lue lisää Go-palvelun hyödyistä tai tutustu käytännön kokemuksiin.

Hyödynnä kuukausi ilmaista kirjanpitoa!

Kokeile palvelua ja hyödynnä kuukausi ilmaista kirjanpitoa. Jätä yhteystietosi ja sovi aika 15 minuutin esittelylle. Näytämme miten palvelu toimii, vastaamme kysymyksiisi ja luomme sinulle käyttäjätunnukset.

Tarjous koskee vain uusia Accountor Go asiakkaita.