Kolme myyttiä taloushallinnon sähköistämisestä

Kolme myyttiä taloushallinnon sähköistämisestä

Yksinyrittäjä, sorrutko näihin harhaluuloihin?

Yksinyrittäjän arki on kiireistä, ja varsinkin ajankäytön kanssa saa olla jatkuvasti tarkkana. Markkinointiin ei välttämättä aina löydy aikaa ja myyntiä ei synny. Tulot on saatettu arvioida yläkanttiin ja jostain ilmaantuu yllättäviä menoeriä.

Tämä on inhimillistä, sillä yrittäjien päivät ovat pitkiä ja tunteja kuluu paljon muuhunkin kuin varsinaisen liiketoiminnan tekemiseen. Ylimääräisten kulujen pelko tai uskalluksen puute voi kuitenkin johtaa siihen, että yksinyrittäjä käyttää ison osan työajastaan toimistorutiineihin eikä tuottavaan työhön.

Yksi esimerkki monelle yksinyrittäjälle pakollisesta pahasta on laskujen ja muiden paperitositteiden pyörittely ja toimittaminen kirjanpitoon. Asian kanssa tuskailu on harmillista, sillä kirjanpito on hyvä esimerkki rutiinityöstä, jonka tehostamisella voisi vapauttaa kuukaudessa lukuisia tunteja oikeisiin töihin.

Tässä kohtaa moni yksinyrittäjä saattaa kuitenkin pudistella päätään ja pohtia mielessään seuraavia asioita:

yksinyrittajan-ajatukset

 

Vielä muutama vuosi sitten ylläolevat mietteet pitivät melko hyvin paikkansa. Vuonna 2017 näkemykset alkavat kuitenkin olla jo aikansa eläneitä, ja haluammekin nyt avata kolme yksinyrittäjän sähköiseen taloushallintoon liittyvää myyttiä.

Myytti 1: Itse tekemällä säästää aina kirjanpidon kuluissa

Moni yksinyrittäjä haluaa selvitä itsenäisesti niin monesta kirjanpidon työvaiheesta kuin mahdollista. Tämä on luonnollista, koska kukaan ei halua maksaa kirjanpidosta tai ohjelmistoista yhtään enempää kuin on tarpeen.

Kuittien etsimiseen, tiliotteiden tulostamiseen ja paperilaskujen pyörittelyyn saa kuitenkin kulumaan roppakaupalla työtunteja, jotka voisi käyttää paremminkin.

Oletko koskaan laskenut, kuinka paljon aikaa kuukaudessa käytät kirjanpitoosi liittyviin rutiinitöihin? Entä jos voisit käyttää tästä ajasta edes puolet siihen työhön, josta asiakkaasi sinulle maksavat?

Kun yksinyrittäjä siirtyy käyttämään uusia sähköisiä ratkaisuja, tämä näkyy ensin konkreettisimmin ajan säästymisenä. Nopeasti voi kuitenkin huomata, kuinka säästyvät tunnit pystyy käyttämään laskutettavan työn tekemiseen, mikä näkyy kuun päätteeksi tilinauhassa.

Lue tästä, kuinka parturi-kampaaja Tytti Aumalan arki on helpottunut hänen otettuaan käyttöön vartavasten yksinyrittäjille suunnitellun Accountor Go – palvelun.

Myytti 2: Sähköiset työkalut ovat kalliita ja niissä on yllättäviä piilokuluja

Moni yksinyrittäjä arvostaa, että taloushallinnon kustannukset pystyy ennakoimaan tarkasti etukäteen, jotta yllättäviltä kulueriltä vältyttäisiin. Sähköiseen taloushallintoon siirtymistä saatetaan kuitenkin arkailla, koska se mielletään satoja euroja maksavaksi investoinniksi, jonka oikeista kustannuksista on vaikea ottaa selkoa.

On totta, että vielä joitain vuosia sitten sähköiseen taloushallintoon siirtyminen saattoi olla kallista, mutta automatisaation lisääntymisen myötä hinnat ovat tulleet alas. Nykyään markkinoilla on jo monia sovelluksia ja palveluja, jotka sopivat myös yksinyrittäjän budjettiin.

Accountor Go on hyvä esimerkki tällaisesta palvelusta. Kiinteään 80 euron kuukausihintaan kuuluu helppo kirjanpito-ohjelma ja ammattikirjanpitäjän avun.

Budjetti on helppo suunnitella ja pitää aisoissa, sillä mitään ylimääräisiä lisäkuluja ei ole ja tilinpäätös sisältyy hintaan.

Säästöä syntyy, sillä usein tilitoimiston palvelujen hinta voi olla yrittäjälle jopa 2000 euroa vuodessa.

Myytti 3: Sähköiset työkalut ovat monimutkaisia ja niiden opetteluun saa tuhrautumaan useita päiviä

Tämäkin väite saattoi pitää paikkansa vielä joitain vuosia sitten. Tuolloin ohjelmistot saattoivat olla täynnä erilaisia ominaisuuksia, joista ei ollut yksinyrittäjille mitään hyötyä. Yrittäjät ovat kuitenkin antaneet asiasta niin paljon palautetta, että asiaa on saatu korjattua hyvällä menestyksellä.

Esimerkiksi Accountor Go –palvelussa kirjanpito on kytketty yrittäjän pankkitiliin ja maksat laskusi suoraan palvelun kautta. Näin ollen tilitapahtumat kirjautuvat automaattisesti kirjanpitoon.

Myös kuittien ja kulutositteiden kanssa pelaaminen on nopeaa – otat niistä vain kuvan puhelimella tai tabletilla ja muutaman sormenpyyhkäisyn jälkeen tiedot ovat ajantasaisesti kirjanpitäjälläsi. Palvelussa on kaikki tarvittava, mutta ei ylimääräistä tilpehööriä.

Jos siis paperitositteiden kirjaamiseen ja viitenumeroiden kanssa säätämiseen kulutettu aika tuskastuttaa, palvelua kannattaa kokeilla. Jos tarvitset apua, kirjanpitäjä on aina puhelinsoiton päässä.

Lue mitä sähköinen taloushallinto voi yksinyrittäjälle käytännössä tarkoittaa!

Hyödynnä kuukausi ilmaista kirjanpitoa!

Kokeile palvelua ja hyödynnä kuukausi ilmaista kirjanpitoa. Jätä yhteystietosi ja sovi aika 15 minuutin esittelylle. Näytämme miten palvelu toimii, vastaamme kysymyksiisi ja luomme sinulle käyttäjätunnukset.

Tarjous koskee vain uusia Accountor Go asiakkaita.